Фейк про "скасований" безвіз: що стоїть за новинами про нові обмеження для України

 12.03.2019   20:00 EUVPБлог
"ТЕРМІНОВО! Україна втратила безвіз". "Догралися! Офіційно! Євросоюз обмежив безвіз для українців, і це тільки початок". Це – реальні заголовки з українських новинних сайтів (1, 2). І хоча йдеться про "зливні бачки" із сумнівною репутацією, та для тих, хто просував цей фейк в український інформпростір, репутація не має значення.

Головне – набрати кількість повідомлень, щоби надалі фейк сприймався як правда. Певного успіху вони у цьому досягли: окремі повідомлення із замовних сайтів набрали тисячі фейсбук-реакцій.

Отже, ми з’ясували, як просували "новину" про "проблеми з безвізом для України". Спершу вона з’явилася на ресурсах російського агітпропу, а далі, трьома хвилями, поширювалася на українських сайтах. На третій хвилі задіяли також сторінку-клон міжнародної місії, і читачі цього навіть не помітили!

Та в нашій статті – не лише про те, як розганявся "безвізовий фейк", а й про те, як насправді зміняться правила в’їзду до ЄС після 2021 року (а вони справді зміняться, ЄП неодноразово про це писала). Цікава деталь: США днями зазнали аналогічної фейк-атаки, там медіа також повідомили про скасування безвізу з Євросоюзом, а згодом були вимушені перепрошувати через неправдиву інформацію.

 

Як "скасовували" безвіз

Ще наприкінці лютого Державна міграційна служба поширила офіційне роз’яснення про те, що безвіз у поїздках до ЄС продовжує діяти. У ДМС тоді пояснили, що відреагували на хвилю повідомлень про його скасування. Тоді поширення фейку припинилося, але, як з’ясувалося, ненадовго.

Останніми днями до редакції ЄвроПравди почали звертатися знайомі з проханням "пояснити зраду". Стало ясно, що фейк продовжує своє життя, тож ми вирішили розібратися у його походженні.

Історія виявилася більш ніж красномовною. За неповний місяць фейк вже тричі вкидували в український інформаційний простір. Паузи між хвилями тривали рівно тиждень. Цікаво, що новини з усіх хвиль посилаються на вигадане "повідомлення Ради ЄС". Звісно ж, не даючи лінку на прес-реліз Ради абощо (адже його просто не існує).

Така картина не може мати іншого пояснення, крім свідомої (і, напевно, оплаченої) інформаційної атаки.

Але ще цікаво, що спершу неправдиве повідомлення опублікували джерела, які не приховують проросійської спрямованості. "Украинцам усложнили въезд в Европу: потребуется спецразрешение каждому", – написали "Известия" ще 17 лютого. Наступного дня аналогічне повідомлення випустила Украина.ру – ресурс, що входить до держхолдингу "Россия сегодня".

Українські медіа деякий час мовчали. Винятком стала новина на сайті Politeka ще 16 лютого, але інші ЗМІ її тоді проігнорували – можливо, через очевидність фейку.

Але 20 лютого UAnet вибухнув. Зо два десятки джерел синхронно повідомили про "ускладнення", "обмеження" чи "скасування" безвізу. Новина дослівно повторювалася майже на всіх сайтах, різнилися лише заголовки. Часом сайти поширювали її навіть зі збереженням очевидних граматичних помилок на початку тексту (ось частина лінків: 1, 2,3, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, 17, 18).

Лише одиниці з цих сайтів посилалися один на одного, всі інші стверджували, що взяли інформацію "із заяви Ради Європейського Союзу". Очевидність фейку (адже на сайті Ради ЄС немає таких повідомлень) жодну з редакцій не зупинила.

Заради справедливості варто додати: щонайменше три ЗМІ ("Українські новини", "Главком" та сайт міста Чорноморська 04868) видалили свої новини, коли з’ясували, що це неправда. На інших фейкова новина лишається і досі.

 

Брехня, яку треба повторити?

Після "вибухового дня" поширення фейку призупинилося, та це був не кінець історії.

За тиждень, 1 березня, вже згадана Politeka знову видала новину (вже третю), яка майже дослівно повторювала їхнє попереднє повідомлення із посиланням на неіснуючу "заяву Ради ЄС". Ця хвиля виявилася не надто потужною, до неї долучилися лічені ЗМІ (1, 2, 3, 4, 5), найвідомішим з яких є Znaj.ua – портал з украй сумнівною репутацією, але високою читаністю. Він брав участь і у першій хвилі.

Але ще за тиждень, 7 березня, купа сайтів "несподівано помічають" стару новину"Політеки" і завзято беруться її поширювати з посиланням на цей сайт. У цьому переліку (лінки: 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9) ми знову бачимо Znaj.ua, який у лютому та на початку березня вже публікував слово в слово те саме повідомлення.

Варто додати, що сайти, які виявилися найактивнішими у "розганянні" цього фейку – Politeka та Znaj.ua – і до того неодноразово ловили на розміщенні "джинси", тобто немаркованих комерційних текстів.

Що змушувало їх зараз повторювати ту саму новину (до того ж маніпулятивну)? Питання відкрите. Та можемо констатувати, що за час інформаційної атаки кожен з них розмістив це повідомлення 3-4 рази (1, 2, 3; 1, 2, 3, 4). При цьому перша новина від Znaj.ua із заголовком "Україна втратила безвіз" додатково рекламувалася у facebook – за статистикою соцмережі вона зібрала 3700 facebook-реакцій!

Та найяскравішим виявився інший елемент цієї інформаційної атаки.

Хтось вклав гроші також у розкрутку повідомлення на сторінці, яка сама по собі є фейком, бо... імітує СММ ОБСЄ, міжнародну спостережну місію, що працює по обидва боки контактної лінії на Донбасі.

У сторінки з "хитрою назвою" SMM IHRC та емблемою, що суміщає логотипи ООН та правозахисного руху, є з півтисячі фоловерів, а її повідомлення, як правило, мають лише пару уподобань. Єдиний виняток – відеоповідомлення від 7 березня, у якого 130 поширень, чимало уподобань та коментарів. Так, ви правильно здогадалися, це наш добре знайомий фейк про "обмеження безвізу для українців".

Ми переглянули всі доступні репости і коментарі під ними. Серед коментаторів були ті, хто не повірив у "скасований безвіз", але ЖОДЕН не припустив, що йдеться про фейкову організацію! Навпаки, дехто заходився критикувати "міжнародну місію" за недостатню підтримку України.

А от що не залишилося непоміченим у коментарях – це те, що у відео російської служби "Німецької хвилі", яку розмістив псевдо-SMM, лунають фрази "в Донбассе", "на Украину", характерні виключно для російського агітпропу. Український СММник, обираючи відео для фейку, мав би помітити це.

Але, можливо, він просто був не українським?

У підсумку американські медіа, як-то CNN, були змушені принести вибачення читачам і виправити найжорсткіші огріхи у своїй новині.

Хотілося би, щоби українські ЗМІ, що поширювали аналогічний фейк, зробили те саме. В іншому разі – буде ще один аргумент на користь того, що дехто з них мав вигоду від участі у інформаційній атаці проти України.

 

Автор: Сергій Сидоренко,

редактор "Європейської правди"


Інші пости


Швидкий перехід

© 2015—2019 Представництво Європейського Союзу в Україні. Всі права застережено.